اصفهان، خیابان مرداویج، ابتدای خیابان رسالت، ساختمان مرداویج، طبقه‌ی ۶
رژیم کتوژنیک

رژیم کتو چطور باعث لاغری می‌شود؟

فهرست مطالب

سریع لاغر شدن یکی از دلایلی است که رژیم کتوژنیک را بین کسانی که اضافه وزن دارند محبوب و معروف کرده است. اما آیا این معروفیت به‌جز همین دلیل، علت دیگری هم دارد؟ این رژیم کم کربوهیدرات و پرچربی شاید به نظر دشوار برسد، اما به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت پس از مدتی می‌تواند به یک سبک زندگی عالی تبدیل شود. عده‌ای را هم که می‌خواهند از عوارض رژیم کتوژنیک اطلاع پیدا کنند، دست‌خالی نخواهیم گذاشت.

غذا خوردن در رژیم کتوژنیک چگونه است؟

به‌طور خلاصه در این رژیم کم کربوهیدرات که به اختصار به آن رژیم کتو هم گفته می‌شود، شما اجازه‌ی خوردن کربوهیدرات‌ها و همینطور قندها را ندارید. کربوهیدرات چه در حبوبات باشد چه در برنج و نان تفاوتی نمی‌کند و قند چه قند سالم مانند قند موجود در عسل و خرما یا حتی میوه‌ها و چه قند ناسالم مانند کیک و بیسکوییت فرقی نمی‌کند؛ به‌هرحال در رژیم کتوژنیک نمی‌توانید هیچ‌کدام از آنها را مصرف کنید. درعوض خوردن پروتئین و چربی‌ها مجاز است. در این رژیم خوردن کربوهیدرات فقط تا ۵۰ گرم مجاز است!

مواذ غذایی رژیم کتوژنیک

رژیم کتو چطور باعث لاغری می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید بدن ما در حالت طبیعی سوخت مورد نیاز خود را از کربوهیدرات و مواد قندی بدن دریافت می‌کند. اما در رژیم کتوژنیک که بدن هیچ دریافتی کربوهیدراتی ندارد، برای تأمین انرژی خود به سراغ چربی‌ها و احیاناً پروتئین‌ها می‌رود. پس از سه یا چهار روز بدن ذخایر قند خون را از دست می‌دهد و بدن به ناچار سراغ چربی‌ها رفته و با شکستن بافت آنها به کاهش وزن فرد کمک می‌کند.

چرا رژیم کتوژنیک محبوب است؟

رژیم کتو به خاطر آنکه رژیم کم کربوهیدرات و بدون قند به شمار می‌رود برای بسیاری از کسانی که بیماری‌های مختلفی نظیر بیماری قلبی یا دیابت دارند بسیار پیشنهاد می‌شود. علاوه‌بر آن یکی از دلایل محبوبیت این رژیم این است که کالری شماری که برای بسیاری از افراد کار دشواری است در این رژیم چندان اهمیتی ندارد؛ در نتیجه این رژیم ساده است. حتی پخت غذاهای مناسب رژیم کتو هم دشوار نبوده و زمان زیادی نمی‌برد. ضمن آنکه مواد غذایی استفاده شده در رژیم کتوژنیک عموماً بسیار سالم هستند.

عوارض رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک ممکن است دهان شما بو بگیرد و این موضوع به دلیل کتوسازی انجام‌شده در بدن است. اما برای آن راه‌حل‌هایی وجود دارد.

ریزش مو یکی از عوارض رژیم کتوژنیک است. در این رژیم به دلیل مصرف نشدن برنج و همچنین ایجاد تفاوت در نوع سوخت‌وساز بدن و استرس ناشی از آن ریزش مو ممکن است شدت پیدا کند.

با رژیم کتوژنیک -به‌خصوص اوایل کار- ممکن است خسته و حتی بی‌حوصله شوید.

نکته‌ای که درمورد این رژیم باید بدانید این است که این رژیم به ورزشکاران حرفه‌ای و کسانی که قصد عضله‌سازی دارند پیشنهاد نمی‌شود.

دیگر مقالات مرتبط

برای مطلع شدن از آخرین مطالب دکتر مینا
ایمیل خود را وارد کنید!

برای مطلع شدن از آخرین مطالب دکتر مینا ایمیل خود را وارد کنید!

اکنون دیدگاهی اضافه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مشاوره

تکمیل این فرم در دادن مشاوره بهتر به شما کمک می‌کند.

دکتر مینا رضایی